بهترین ورزش برای دیابت نوع 2 چیست؟

۱۵ بازديد
   
ابتلا به دیابت نوع 2 یک دلیل دیگر به شما می دهد تا ورزش را در برنامه روزانه تان حتما بگنجانید. ورزش روزانه به شما این امکان را می دهد که کنترل قند خون موثر داشته باشید، فشار خون و کلسترول تان را مدیریت کنید و خطر عوارض دیابت از جمله عوارض قلبی، چشمی، کلیوی و عصبی را کاهش دهید.از مزایای ورزش برای کسانی که همین حالا با دیابت نوع 2 مواجه هستند، از این قرار است:

کنترل بهتر قند خون: با ورزش کردن مقاومت سلول های بدن به انسولین کم می شود و اثر انسولین در بدن افزایش می یابد.

کاهش چربی: ورزش منظم باعث کاهش چربی خون مخصوصا تری گلیسرید می گردد، و میزان چربی مفید خون را افزایش می دهد.

تعادل وزن: ورزش نقش بسیار مهمی در کنترل وزن دارد، و کنترل وزن نقش بسیار مهمی در کنترل دیابت دارد.

برای شروع فعالیت ورزشی باید ابتدا با پزشکتان مشورت نمایید. چناچه شما دچار عوارض دیابت شده اید برخی فعالیت های ورزشی برای شما ممنوع است. بنابراین پزشک ممکن است در صورت نیاز برای شما قبل از شروع ورزش چکاپ در خواست کند. که شامل معاینات قلبی، کلیوی و معاینه چشم است.

همچنین شما نیاز دارید برای دریافت بهترین برنامه ورزشی با پزشک تان در تماس باشید. مطمئن باشید که بهترین گزینه های ورزشی شامل ورزش های هوازی برای تقویت قلب و عروق است. این ورزش ها بنا بر آخرین دستورالعمل ها باید حداقل 150 دقیقه در هفته انجام شود.

ورزش های استقامتی: در این نوع ورزش، فرد به مدت 20 تا 25 دقیقه با شدت کم تا متوسط به صورت مداوم ورزش هایی از قبیل شنا، پیاده روی، بالا و پایین رفتن از پله ها و باغبانی را انجام می دهد. این حرکات با افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس باعث بهبود سلامت قلبی عروقی می شوند. این نوع ورزش ها بهترین گزینه برای مبتلایان به دیابت هستند. فقط کافیست برای انجام هر نوع حرکت ورزشی جدید با پزشک تان از نظر امن بودن آن حرکت مشورت کنید.

تمرینات انعطاف پذیری عضلات: تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری نه تنها منجر به تقویت عضلات و استخوان ها می شود بلکه حساسیت به انسولین را بهبود بخشید و به کنترل موثرتر قند خون کمک می کند. دستورالعمل های جاری تاکید می کنند که این ورزش ها باید حداقل دو تا سه بار در هفته به علاوه ورزش های هوازی انجام شوند.

ورزش های کششی: تمرینات انعطاف پذیری و کششی برای حفظ تناسب اندام در مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار موثرند و باید بعد از ورزش های هوازی و قدرتی انجام شوند. یوگا در این میان انتخاب مناسبی است و به کنترل قند خون کمک می کند.

اگر شما دارای فشار خون بالا هستید:

اگر شما دچار عوارضی از دیابت مانند فشار خون بالا هستید، نیازی نیست که از ورزش صرف نظر کنید، فقط ممکن است پزشک تان انجام برخی از ورزش های خاص را برای شما قدغن کند. برای مثال چشم پوشی از فعالیت های بسیار شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین ضروری است اما ورزش های هوازی مانند پیاده روی و تمرینات قدرتی معتدل را می توانید به راحتی انجام دهید.

اگر شما مبتلا به پای دیابتی هستید:

اگر دچار آسیب عصبی دیابتی مانند پای دیابتی شده اید، از حرکات با تاثیر بالا باید جلوگیری کنید، مانند دویدن و پریدن. با این حال انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا با شدت متوسط به طور کلی مفیدند. شما باید در انتخاب کفش مناسب برای انجام این حرکات ورزشی دقت کنید. بعد از انجام تمرینات ورزشی نیز حتما وضعیت سلامتی کف پای تان را چک کنید و هر مشکلی را به اطلاع پزشک تان برسانید.

اگر شما مبتلا به عوارض چشمی هستید:

در صورت ابتلا به رتینوپاتی دیابتی، که به شبکیه چشم صدمه می زند، از حرکات بسیار شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های با فشار بالا پرهیز کنید.

زمان مناسب برای ورزش کردن:

شما باید در هر هفته 3 تا 5 بار به انجام تمرینات ورزشی بپردازید.

بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی 1 ساعت بعد از صرف غذا است.

در صورتی که قند خونتان خیلی بالا و یا خیلی پایین است، از ورزش کردن خودداری کنید.

معمولاً پیشنهاد می شود زمانی که قند خون کمتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، بین 15 تا 30 گرم کربوهیدرات مصرف شود.

در صورتی که قند خون بالای 300 میلی گرم بر دسی لیتر باشد بهتر است هیچ گونه فعالیت ورزشی انجام نشود.

اقدامات لازم در حین ورزش کردن

برای افراد دیابتی رعایت یکسری نکات در طول انجام ورزش ضروری است مانند:

قبل و بعد از انجام فعالیت ورزشی قند خون خود را کنترل کنید.

شما باید همیشه قبل از شروع ورزش به مدت 5 تا 10 دقیقه با انجام حرکات کششی بدن خود را گرم کنید.

مصرف انسولین خود را با مشاوره پزشک تان تنظیم کنید.

کفش و جوراب مناسب برای ورزش کردن انتخاب کنید.

از یک دستبند و یا گردنبند که مشخصات شما و بیماری شما بر روی آن موجود است استفاده کنید.

در طول ورزش هر نیم ساعت یک لیوان آب بنوشید.

مقداری کربوهیدرات سریع الاثر(مثل قند ) همراه خود داشته باشید تا در صورت افت قند خون از آن استفاده کنید.

در طول ورزش با توجه به شدت و زمان ورزش میزان کالری دریافتی و انسولین را با توجه به قند خونتان تنظیم نمایید.

در صورت انجام ورزشهای سنگین مانند کوهنوردی باید میزان انسولین تزریقی شما کاهش یابد.

از ورزش دادن محلهای تزریق انسولین خودداری کنید.

نیم ساعت قبل از شروع ورزش یک میان وعده مصرف کنید.

منبع: آوای سلامت
۰ ۰

تمرینات با کش پیلاتس (9 حرکت برتر)

اگر دائما در حال سفر هستید و یا برای نگهداری وسایل بدنسازی در خانه، فضای کافی در اختیار ندارید، ما به شما توصیه می کنیم از کش های پیلاتس استفاده کنید. کش های پیلاتس تنها به اندازه ی یک جفت جوراب فضا اشغال می کنند و می توانند به تقویت عضلات کمک کنند. بنابراین شما می توانید آنها را به راحتی در کیف یا کشوی میز خود نگهداری کنید و تمرینات مقاومتی را در هر زمان و مکانی که دوست دارید انجام دهید. روش سرگرم کننده برای تشویق کودکان به ورزش 

اگر نمی دانید که چگونه از کش های پیلاتس استفاده کنید، این مطلب را از دست ندهید. در این پست 9 مورد از بهترین و راحت ترین حرکات ورزشی با کش پیلاتس آورده شده است.

1- حرکت جلو بازو جفت

برای انجام این حرکت به یک کش پیلاتس و یک تشک (اختیاری)، نیاز دارید.

روش: مطابق تصویر فوق با هر دو پا روی کش پیلاتس بایستید و دو طرف آن را در هر یک از دست ها نگه دارید. بدون اینکه زانوهای خود را خم کنید، کش پیلاتس را با داخل نگه داشتن آرنج ها تا سطح شانه ها بالا بیاورید. این ورزش را به تعداد دلخواه تکرار کنید و هر بار، 1 تا 2 دقیقه استراحت کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.